Poznaliście już podręcznik i materiały szkoleniowe projektu Better Cooperate, które pomagają rozwijać kluczowe kompetencje w zakresie współpracy i komunikacji. Teraz chcemy przybliżyć wam wybrane materiały i ćwiczenia, które mogą stać się inspiracją do pracy w zespołach oraz wsparciem w codziennych wyzwaniach zawodowych. Zapraszamy do zapoznania się z praktycznymi narzędziami, które ułatwią budowanie efektywnej współpracy.

Gra „Zasłona niewiedzy” to interaktywne ćwiczenie mające na celu uświadomienie uczestnikom mechanizmów podejmowania decyzji w kontekście sprawiedliwości społecznej. Opiera się na koncepcji Johna Rawlsa, według której sprawiedliwe decyzje powinny być podejmowane bez świadomości własnej pozycji społecznej.

 

Czas trwania: 20 minut

Przygotowanie:

  1. Podziel uczestników na kilka mniejszych grup.
  2. Rozdaj uczestnikom karty zasłona niewiedzy (pobierz) z określonymi postaciami (np. burmistrz, osoba starsza, student, przedsiębiorca), ale poinformuj, że nie mogą ich ujawniać przed wykonaniem zadania.
  3. Przygotuj jeden z poniższych dylematów do rozwiązania przez każdą grupę.

Dylematy do rozwiązania:

  1. Budżet społeczności – Jesteście członkami lokalnej społeczności. Macie w budżecie 100 000 euro. Możecie je przeznaczyć na:
    • Zatrudnienie opiekunów dla osób starszych
    • Organizację wielkiego festynu z udziałem znanej gwiazdy
    • Co wybieracie?
  2. Podział podwyżek w firmie – Jesteście współpracownikami w dużej firmie, która miała udany rok. Kierownictwo składa wam ofertę:
    • Pracownicy biurowi otrzymają 15% podwyżki, pracownicy magazynu 5%
    • Wszyscy otrzymają po 8%
    • Którą opcję wybieracie?
  3. Inwestycja a środowisko – Jesteś członkiem lokalnej społeczności. Waszemu miastu zaoferowano inwestycję, która stworzy nowe miejsca pracy, ale wymaga wycięcia jedynego parku w mieście. Co zdecydujecie?

Możesz też pobrać dylematy (pobierz)

Przebieg gry:

  1. Każda grupa ma określony czas na podjęcie decyzji i uzasadnienie jej.
  2. Po zakończeniu prezentacji wyników uczestnicy odkrywają swoje role zapisane na kartach.
  3. Grupy mają dodatkowe 10 minut na ponowną dyskusję i analizę swoich decyzji.

Podsumowanie:

  • Czy twoja dyskusja przebiegała inaczej, gdy znałeś swoją postać?
  • Dlaczego tak lub dlaczego nie?
  • Wprowadzenie koncepcji „Zasłony niewiedzy” Johna Rawlsa: „Spróbujmy działać, jakbyśmy nie wiedzieli, jaką rolę odegramy w społeczeństwie.”
  • Omówienie wpływu perspektywy na podejmowanie decyzji.

To ćwiczenie pomaga uczestnikom lepiej zrozumieć znaczenie sprawiedliwości i podejmowania decyzji z perspektywy wspólnego dobra, a nie tylko własnych interesów.

Materiały dodatkowe:

  • Film edukacyjny o teorii sprawiedliwości Johna Rawlsa link
  • Program edukacyjny, w którym znajdzie więcej inspiracji do zajęć, o którym pisaliśmy tutaj

 

Skip to content